کد مطلب:312425 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:228

زیارت هفتم
این زیارت به روایت سید بن طاووس و شیخ مفید نقل شده است و مانند زیارت چهارم این نوشتار، سند آن ذكر نشده است و نیز نام امام معصوم (ع) در آن به چشم نمی خورد. ولی به دلیل شواهد و قرائنی كه در شرح زیارت چهارم آوردیم، این نكته هیچ گونه كاستی در صحت زیارت ایجاد نمی كند. تشابه الفاظ و هماهنگی مفاهیم با زیارت های مستند و قرائن دیگر، دلیل بر درستی انتساب آن به خاندان رسالت است.

در این زیارت می خوانیم:

السلام علی العباس بن أمیرالمؤمنین، السلام علی جعفر بن أمیرالمؤمنین، السلام علی عبیدالله بن أمیرالمؤمنین، السلام علی أبی



[ صفحه 318]



بكر بن الحسن، السلام علی عبدالله ابن الحسن، السلام علی عبدالله بن الحسین، السلام علی محمد بن عبدالله بن جعفر ابن أبی طالب، السلام علی جعفربن عقیل، السلام علی عبدالرحمن بن عقیل، السلام علی عبدالله بن مسلم بن عقیل، السلام علی محمد بن أبی سعید بن عقیل، السلام علی عون بن عبدالله بن جعفر بن أبی طالب.

السلام علیكم أهل بیت المصطفی، السلام علیكم أهل الشكر و الرضا، السلام علیكم یا أنصار الله و رجاله من أهل الحق و البلوی، و المجاهدین علی بصیرة فی سبیله، أشهد أنكم كما قال الله عزوجل «و كأین من نبی قاتل معه ربیون كثیر فما و هنوا لما أصابهم فی سبیل الله و ما ضعفوا و ما استكانوا و الله یحب الصابرین» فما ضعفتم و لا استكنتم حتی لقیتم الله علی سبیل الحق و نصره و كلمة الله التامة.

صلی الله علیكم و علی أرواحكم و أبدانكم و سلم تسلیما، فزتم و الله، و لوددت أنی كنت معكم فأفور فوزا عظیما أبشروا بموعد الله الذی لا خلف له أنه لا یخلف المیعاد، أشهد أنكم النجباء و سادة الشهداء فی الدنیا و الاخرة، و أشهد أنكم جاهدتم فی سبیل الله، و قتلتم علی منهاج رسول الله، و أنكم السابقون المجاهدون و اشهد انكم انصار الله و انصار رسوله، الحمدلله الذی صدقكم وعده و أراكم ما تحبون و السلام علیكم و رحمة الله و بركاته [1] .

سلام بر عباس، پسر امیرمؤمنان؛ سلام بر جعفر، پسر امیرمؤمنان؛ سلام بر عبیدالله، پسر امیرمؤمنان؛ سلام بر ابوبكر بن حسن؛ سلام بر عبدالله بن حسن؛ سلام بر عبدالله بن حسین؛ سلام بر محمد بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب؛ سلام بر جعفر بن عقیل؛ سلام بر عبدالرحمن بن عقیل؛ سلام بر عبدالله بن مسلم بن عقیل؛ سلام بر محمد بن ابی سعید بن عقیل؛ سلام بر عون بن عبدالله بن جعفر بن ابی طالب.



[ صفحه 319]



سلام بر شما ای خاندان مصطفی؛ سلام بر شما ای اهل شكر و رضا؛ سلام بر شما ای یاران و مردان خدا؛ ای اهل حق و ابتلا و ای مجاهدان بصیر راه خدا. شهادت می دهم چنان كه خداوند فرمود: «و چه بسیار نبی كه خداپرستان به همراه او جهاد كردند و سستی نورزیدند به سبب آنچه در راه خدا به آنان رسید، و ضعف نشان ندادند و از پا نایستادند، و خداوند صابران را دوست می دارد». شما نیز ضعف نشان ندادید و سستی نكردید تا خداوند را در راه حق و یاری او و كلمه ی تام خداوند، ملاقات كردید.

درود خداوند بر شما و روح ها و جسم های شما! به خدا سوگند، به سعادت رسیدید. و من دوست می داشتم با شما باشم و به رستگاری بزرگ برسم. وعده ی خداوند كه در آن خلافی نیست بر شما بشارت باد. خداوند هرگز خلف وعده نمی كند. شهادت می دهم كه شما نجیبان و سالار شهیدان در دنیا و آخرتید. و گواهی می كنم كه شما در راه خدا جهاد كردید و به شیوه ی پیامبر خدا جنگیدید و شما از مجاهدان و سابقانید. و شهادت می دهم كه شما یاران خدا و رسول اویید. سپاس خداوند را كه وعده ی خود را به شما راست گردانید و آنچه را دوست دارید به شما نشان داد. سلام و رحمت و بركات خداوند بر شما باد!


[1] بحارالانوار، ج 101، ص 339؛ مصباح الزائر، ص 154.